Onlangs namen wij deel aan de Openpraktijkendag georganiseerd door Domus Medica. We mochten 18 huisartsen ontvangen in een nieuwbouw dokterspraktijk te Oudegem.
Bij het verbouwen van een medische praktijk komen heel wat aspecten aan bod. Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen met bijbehorend antwoord.
Moest u nog bijkomende vragen hebben, aarzel dan niet om ons te contacteren.
Hoeveel kabinetten zijn er aanwezig en wat zijn de oppervlaktes hiervan?
De praktijk bestaat uit 4 kabinetten. Het grootste heeft een oppervlakte van 25m2, de andere kabinetten zijn respectievelijk 19m2 en 18m2 groot. De totale oppervlakte van het pand bedraagt +/- 200m2. Dankzij het groot aantal kabinetten kunnen veel patiënten tegelijk geholpen worden. In de wachtzaal van 22m2 is er bewust gekozen voor stoelen in plaats van zitbanken, zodat er tijdens een drukke raadpleging extra stoelen kunnen worden bijgeplaatst.
Hoeveel toiletten zijn er aanwezig?
In de praktijk zijn er 3 toiletten aanwezig: één invalidentoilet in de wachtzaal, één toilet voor patiënten dichtbij de kabinetten (voor bijvoorbeeld een drugstest) en één toilet voor de artsen.
Hoe wordt het klimaat binnen de praktijk geregeld?
Er is vloerverwarming en plafondkoeling voorzien door middel van een geothermische warmtepomp. Dit zorgt ervoor dat de kabinetten lekker fris zijn in de zomer. Je kan 3 graden koelen met de vloer en 6 graden koelen met het plafond, waardoor het binnen 9 graden koeler is dan buiten. Dit wordt als zeer aangenaam ervaren, zonder de tocht van een traditionele airco.
Hoe zorgen jullie voor een goede akoestiek?
We hebben ervoor gekozen om de wachtzaal en balie zoveel mogelijk ‘open’ te laten, zo staan we dichter bij de patiënten. Om een goede akoestiek te ervaren werd er een akoestisch gyproc plafond voorzien in de wachtzaal en gang. In sommige kabinetten werden akoestische wandpanelen op een speelse manier geplaatst.
Wordt de balie permanent bemand?
Het secretariaat is dagelijks bemand van 8:00 tot 17:00 uur en drie dagen per week tot 20:00 uur. Het bureau werd zo efficiënt als mogelijk ingericht om het werkcomfort te garanderen. Er werd een grote kastenwand en ruim werktablet voorzien. De printer werd op een uittrekbare legger geplaatst zodat de inktpatronen eenvoudig vervangen kunnen worden of vastgelopen papier verwijderd kan worden.
Hygiëne is erg belangrijk. Hoe passen jullie dit toe in de praktijk?
Voor de praktijk werden onderhoudsvriendelijke materialen gekozen bv een tegelvloer die gemakkelijk te poetsen is, solid surface werktabletten in de kabinetten, … De volledige praktijk wordt dagelijks schoongemaakt door een poetsvrouw. De kabinetten zijn erop voorzien om zoveel mogelijk handelingen touchless uit te voeren. De vuilbakken werken op sensor, net als de elektrische kraan aan het wastafelmeubel. De kast bovenaan voor handschoenen, zeep, alcohol en tissues is open aan de onderzijde. Op deze manier kunnen de benodigdheden in 1 handeling genomen worden en moet er niet eerst een deurtje geopend worden.
In een grote praktijk lopen veel mensen rond. Hoe pakken jullie de toegangscontrole aan?
Er zijn camera’s gemonteerd op de gevels om de parking en de voorkant van het gebouw te filmen. Zo kunnen we zien wie er binnenkomt. Daarnaast zijn er ook camera's in de wachtzaal en het secretariaat. Er zijn geen camera’s aanwezig in de kabinetten. Het gebouw zelf is beveiligd met een alarm. Er is een badgesysteem geïnstalleerd op de deurkrukken. Via een app op je gsm kan je instellen welke badge toegang heeft tot welke deur. Zo kan bijvoorbeeld een psycholoog enkel toegang krijgen tot kabinet 3 en de keuken. Tussen de wachtzaal en de kabinetten werd er een afsluitbare deur voorzien i.f.v. de wachtdiensten. Elk kabinet heeft een afsluitbaar kastje voor persoonlijke spullen van de arts, zodat je gerust de patiënt of de poetsvrouw alleen kan laten in je kabinet.
De grote raampartijen zorgen voor veel lichtinval. Hoe behouden jullie de privacy van de patiënten?
De ramen zijn voorzien van driedubbele beglazing. Achteraf is er een folie op aangebracht om de privacy van de patiënten te garanderen. We hebben voor een folie gekozen, omdat deze achteraf nog verwijderd kan worden indien nodig. In het gebouw zijn alle technieken voorzien om er later eventueel een appartement van te kunnen maken.
Zoekt u iemand om uw droompraktijk te realiseren? Bij Audrey Design staan wij u graag bij van ontwerp tot realisatie.
Maak hier vrijblijvend een eerste afspraak.